Kutsu ihotautilääkärin vastaanotolle

  • Erikoissairaanhoitoon saapunut lähete käsitellään mahdollisimman pian, vähintään 3 viikon sisällä lähetteen saapumisesta. Lähete ei vaadi sinulta toimenpiteitä.
  • HUS varaa ajan ja lähettää kutsun ihotautilääkärin vastaanotolle sinulle kotiin kirjeitse, mutta joskus kiireellisestä tai peruutusajasta ilmoitetaan puhelimitse. Tällöin puhelu voi tulla salaisesta tai 09-471 alkuisesta numerosta. Lisäksi ajanvaraus näkyy Maisassa, joka on sähköinen palvelu, joka mahdollistaa pääsyn omiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietoihin. Voit käyttää Maisaa verkossa osoitteessa www.maisa.fi tai mobiilisovelluksen kautta, joka on ladattavissa IOS- ja Android-sovelluskaupoissa.
  • Ensiajan varaamisen yhteydessä sinulle avautuu Terveyskylän ihotautien omapolku, johon suositellaan kirjautumaan. Omapolulta löytyy paljon tietoa atooppisesta ihottumasta, hoito-ohjeita ja kyselykaavakkeita digitaalisessa muodossa.
  • Lue kutsukirje ja sen liitteet huolellisesti läpi. Ajanvarauskirjeessä kerrotaan käynnin ajankohta ja mahdolliset erityisohjeet vastaanotolle valmistautumiseen. Täytä liitteenä olevat esitieto-, kotilääkitys- ja suostumuslomakkeet ennen vastaanotolle tuloa. Sinua saatetaan lisäksi pyytää esim. käymään edeltävissä verikokeissa tai täyttämään kyselyitä, kuten ihotautien elämänlaatukysely (DLQI) tai oma arvio atooppisen ihottuman vaikeusasteesta (POEM-kysely).

Esteen sattuessa

Mikäli et äkillisen sairauden vuoksi pääse poliklinikalle sovittuna aikana, sairaus ei enää vaadi hoitoa tai sinut on jo hoidettu muualla, pyydämme ilmoittamaan siitä ensi tilassa kutsun lähettäneelle taholle. Puhelinnumero on kutsukirjeessä. Käyttämättä ja peruuttamatta jääneestä ajasta peritään peruutusmaksu.

Iho- ja allergiasairaalan sihteerit vastaavat suoraan lähetteiden ja aikojen tarkistamiseen sekä käynteihin ja lähetteisiin liittyviin tiedusteluihin Tulehduskeskuksen puhelinpalvelussa 09 471 75200.

Ajanvaraus tulee perua viimeistään edeltävänä arkipäivänä klo 11 mennessä puhelimitse soittamalla.

Vastaanotolle tullessa

  • Ota mukaasi lista käytössä olevista lääkkeistäsi sekä mahdolliset valokuvat ihottumastasi.
  • Ota mukaan mahdollisesti täyttämäsi kaavakkeet.
  • Ota mukaasi vastaanotolle Kela-kortti, henkilöllisyystodistus, sekä hallussasi olevat muualla kuin HUS:ssa otetut sairauteesi liittyvät laboratoriovastaukset ja aiemmat sairauskertomusmerkinnät.
  • Kutsukirje sisältää ohjeet poliklinikalle ilmoittautumiseen.
  • Vastaanottoajat voivat viivästyä, joten varaathan riittävästi aikaa käynnille.
  • Vältä hajusteiden käyttöä sairaalaan tullessasi.
  • Lähetämme käynneistä, hoitojaksoista sekä lääkärintodistuksista laskun jälkikäteen kotiin. Lisätietoja asiakasmaksuista löydät täältä.

Potilaspysäköinti

  • Sairaalan pihalla on hyvin rajoitettu määrä maksullisia pysäköintipaikkoja. Tarkempaa tietoa pysäköinnistä löydät sairaalan internetsivuilta.
  • Esteettömät pysäköintipaikat sijaitsevat pääsisäänkäyntimme edessä. Saattoliikenteellä on mahdollisuus pysähtyä kaikkien sisäänkäyntiemme edessä.
  • Lisätietoa täältä: HUS käyntiohjeet

 Kulkuyhteydet

Savuttomuus

  • HUS on savuton sairaala, jossa sinä ja muut potilaat voitte parantua turvallisesti ja henkilökunta voi työskennellä terveydelle hyvässä ympäristössä. Tupakointi on sallittua vain tupakoinnille tarkoitetuissa tiloissa ulkona.

Yhteystiedot

Ihotautien poliklinikka ja Avohoitokeskus, Iho- ja allergiasairaala
Meilahdentie 2, Helsinki

Aukioloajat
ma–to 7:30–15:30
pe 9:00–15:30

Ihotautien ja allergologian poliklinikka, Lohjan sairaala
Sairaalatie 8, 08200 Lohja
Sisääntulo; C-ovesta vasemmalle ja hissillä 2. kerrokseen

Aukioloajat
ma-pe klo 8.30 – 15

Yhteydenotot

Tulehduskeskuksen keskitetty puhelinpalvelu (sekä Iho- ja allergiasairaala, että Lohjan sairaala):
p. 09 471 75200, kiireelliset asiat (kuten saman päivän peruutukset) klo 7.30-14, kiireettömät asiat klo 8-16.

Sähköisesti Maisan kautta (www.maisa.fi tai mobiilisovelluksen kautta).

Palautteen antaminen

Avointa palautetta voit antaa nimettömänä joko tietylle yksikölle tai yleisesti koko HUSille. Antaessasi yleistä palautetta kirjoita yksikön nimi kohtaan HUS yleinen palaute. Jos haluat vastauksen, jätäthän meille yhteystietosi.

  • Palautteeseen ei saa laittaa henkilötunnusta tai luottamuksellista tietoa omasta tai toisen henkilön hoidosta.
  • Varattua hoito- tai tutkimusaikaa ei voi perua palautelomakkeella.
  • Tietosuojasyistä emme vastaa henkilökohtaista hoitoasi koskeviin kysymyksiin palautejärjestelmän kautta. Otathan näissä tapauksissa yhteyttä sinua hoitavaan yksikköön.
  • Hoitoa koskevissa asioissa voit myös ottaa yhteyttä potilasasiamieheen. Tietosuoja-kysymyksissä neuvoo tietosuojavastaava. Lue lisää potilaan oikeuksista.