- Erikoissairaanhoitoon saapunut lähete käsitellään mahdollisimman pian, vähintään 3 viikon sisällä lähetteen saapumisesta. Lähete ei vaadi sinulta toimenpiteitä.
- HUS varaa ajan ja lähettää kutsun ihotautilääkärin vastaanotolle sinulle kotiin kirjeitse, mutta joskus kiireellisestä tai peruutusajasta ilmoitetaan puhelimitse. Tällöin puhelu voi tulla salaisesta tai 09-471 alkuisesta numerosta. Lisäksi ajanvaraus näkyy Maisassa, joka on sähköinen palvelu, joka mahdollistaa pääsyn omiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietoihin. Voit käyttää Maisaa verkossa osoitteessa www.maisa.fi tai mobiilisovelluksen kautta, joka on ladattavissa IOS- ja Android-sovelluskaupoissa.
- Ensiajan varaamisen yhteydessä sinulle avautuu Terveyskylän ihotautien omapolku, johon suositellaan kirjautumaan. Omapolulta löytyy paljon tietoa atooppisesta ihottumasta, hoito-ohjeita ja kyselykaavakkeita digitaalisessa muodossa.
- Lue kutsukirje ja sen liitteet huolellisesti läpi. Ajanvarauskirjeessä kerrotaan käynnin ajankohta ja mahdolliset erityisohjeet vastaanotolle valmistautumiseen. Täytä liitteenä olevat esitieto-, kotilääkitys- ja suostumuslomakkeet ennen vastaanotolle tuloa. Sinua saatetaan lisäksi pyytää esim. käymään edeltävissä verikokeissa tai täyttämään kyselyitä, kuten ihotautien elämänlaatukysely (DLQI) tai oma arvio atooppisen ihottuman vaikeusasteesta (POEM-kysely).
- Taysin allergiakeskuksessa sinulle tehdään ajanvaraus lääkärin vastaanotolle. Sinulle lähetetään kutsukirje kotiin mutta kiireellisestä ajasta tai peruutusajasta voidaan ilmoittaa myös puhelimitse.
- Pääset varmistamaan, että osoite- ja puhelinnumerotietosi ovat ajan tasalla osoitteessa www.omatays.fi
- Näet ajanvarauksesi ja laboratoriopyynnöt myös OmaTaysista.
- Lue kutsukirje ja sen liitteet huolellisesti läpi. Täytä liitteenä oleva esitieto- ja kotilääkityslomakkeet ennen vastaanotolle tuloa. Näin sujuvoitat käyntiä ja varmistat, että sinua hoitavat ammattilaiset saavat kaikki tarvittavat tiedot käyttöönsä.
- Kutsukirjeestä löytyvät myös mahdolliset erityisohjeet vastaanottokäyntiin valmistautumiseen, esimerkiksi verikokeissa käyntiin ennen vastaanottoa.
Esteen sattuessa
Mikäli et äkillisen sairauden vuoksi pääse poliklinikalle sovittuna aikana tai, jos vaiva ei vaadi hoitoa tai sinut on jo hoidettu muualla, pyydämme ilmoittamaan siitä ensi tilassa kutsun lähettäneelle taholle. Puhelinnumero on kutsukirjeessä. Käyttämättä ja peruuttamatta jääneestä ajasta peritään peruutusmaksu.
Iho- ja allergia sairaalan sihteerit vastaavat suoraan lähetteiden ja aikojen tarkistamiseen sekä käyntien ja lähetteisiin liittyviin tiedusteluihin Tulehduskeskuksen puhelinpalvelussa 09 471 75200.
Ajanvaraus tulee perua viimeistään edeltävänä arkipäivänä klo 11 mennessä puhelimitse soittamalla
Allergiakeskuksen osastonsihteerit vastaavat suoraan esimerkiksi lähetteiden saapumiseen, aikojen tarkistamiseen sekä käyntiajan perumiseen tai siirtämiseen liittyviin tiedusteluihin. Neuvontanumero on 03 311 65528, ja sen kautta voi jättää soittopyynnön myös hoitajalle.
Taysin allergiakeskuksessa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Huomaa, että takaisinsoitto tulee tuntemattomasta numerosta.
Vastaanotolle tullessa
- Ota mukaasi lista käytössä olevista lääkkeistäsi sekä mahdolliset valokuvat ihottumastasi.
- Ota mukaan mahdollisesti täyttämäsi kaavakkeet. / Ota mukaasi kutsukirjeessä ollut esitietokaavake.
- Ota mukaasi vastaanotolle Kela-kortti, henkilöllisyystodistus, sekä hallussasi olevat muualla kuin HUS:ssa/Taysissa otetut sairauteesi liittyvät laboratoriovastaukset ja aiemmat sairauskertomusmerkinnät.
- Kutsukirje sisältää ohjeet poliklinikalle ilmoittautumiseen.
- Vastaanottoajat voivat viivästyä, joten varaathan riittävästi aikaa käynnille.
- Vältä hajusteiden käyttöä sairaalaan tullessasi.
- Lähetämme käynneistä, hoitojaksoista sekä lääkärintodistuksista laskun jälkikäteen kotiin. Lisätietoja asiakasmaksuista löydät täältä. Lisätietoja asiakasmaksuista löydät täältä.
Potilaspysäköinti
- Sairaalan pihalla on hyvin rajoitettu määrä maksullisia pysäköintipaikkoja. Tarkempaa tietoa pysäköinnistä löydät sairaalan internetsivuilta.
- Esteettömät pysäköintipaikat sijaitsevat pääsisäänkäyntimme edessä. Saattoliikenteellä on mahdollisuus pysähtyä kaikkien sisäänkäyntiemme edessä.
- Lisätietoa täältä: HUS käyntiohjeet
- Tays Keskussairaalan alueella potilaiden käytössä on pysäköintihalli sekä Riviparkki-pysäköintialue ulkona. Asiakaspysäköinti on maksullista.
- Lisätietoa täältä: Pysäköinti ja kulkuyhteydet
Kulkuyhteydet
- Suosittelemme joukkoliikenteen käyttöä. Joukkoliikenteen reitteihin, aikatauluihin ja kulkuyhteyksiin kannattaa tutustua ennen poliklinikalle saapumista.
- Tays Keskussairaalaan pääsee kätevästi bussilla ja ratikalla. Lisätietoa täältä.
Savuttomuus
- HUS on savuton sairaala, jossa sinä ja muut potilaat voitte parantua turvallisesti ja henkilökunta voi työskennellä terveydelle hyvässä ympäristössä. Tupakointi on sallittua vain tupakoinnille tarkoitetuissa tiloissa ulkona.
- Tays on savuton sairaala ja tupakointi on sallittu vain erikseen merkityillä paikoilla ulkona.
Yhteystiedot
Ihotautien poliklinikka ja Avohoitokeskus, Iho- ja allergiasairaala
Meilahdentie 2, Helsinki
Aukioloajat
ma–to 7:30–15:30
pe 9:00–15:30
Ihotautien ja allergologian poliklinikka, Lohjan sairaala
Sairaalatie 8, 08200 Lohja
Sisääntulo; C-ovesta vasemmalle ja hissillä 2. kerrokseen
Aukioloajat
ma-pe klo 8.30 – 15
Yhteydenotot
Tulehduskeskuksen keskitetty puhelinpalvelu (sekä Iho- ja allergiasairaala, että Lohjan sairaala):
p. 09 471 75200, kiireelliset asiat (kuten saman päivän peruutukset) klo 7.30-14, kiireettömät asiat klo 8-16
Sähköisesti Maisan kautta (www.maisa.fi tai mobiilisovelluksen kautta).
Katuosoite:
Elämänaukio 2, 33520 Tampere
Postiosoite:
Tays Keskussairaala
Allergiakeskus
PL 2000
33521 Tampere
Sijainti:
Allergiakeskus sijaitsee Tays Keskussairaalassa kahdessa kerroksessa, A- ja B-rakennuksen 0. kerroksessa ja H-rakennuksen 00. kerroksessa. Ilmoittautuminen on B-rakennuksen 0. kerroksessa.
Yhteydenotot:
Allergiakeskuksen osastonsihteerit vastaavat suoraan esimerkiksi lähetteiden saapumiseen, aikojen tarkistamiseen sekä käyntiajan perumiseen tai siirtämiseen liittyviin tiedusteluihin. Neuvontanumero on 03 311 65528, ja sen kautta voi jättää soittopyynnön myös hoitajalle (takaisinsoittopalvelu). Huomaa, että takaisinsoitto tulee tuntemattomasta numerosta.
Voit ottaa yhteyttä myös tekstiviestillä allergiakeskuksen ihovastaanoton numeroon 045 73976461 kaikkina vuorokaudenaikoina. Kirjoita viestiin nimesi, syntymäaikasi ja asiasi lyhyesti. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.
Takaisinsoittopalvelu: 03 311 65528
Tekstiviestinumero: 045 73976465
Palautteen antaminen
Avointa palautetta voit antaa nimettömänä joko tietylle yksikölle tai yleisesti koko HUSille. Antaessasi yleistä palautetta kirjoita yksikön nimi -kohtaan HUS yleinen palaute. Jos haluat vastauksen, jätäthän meille yhteystietosi.
- Palautteeseen ei saa laittaa henkilötunnusta tai luottamuksellista tietoa omasta tai toisen henkilön hoidosta.
- Varattua hoito- tai tutkimusaikaa ei voi perua palautelomakkeella.
- Tietosuojasyistä emme vastaa henkilökohtaista hoitoasi koskeviin kysymyksiin palautejärjestelmän kautta. Otathan näissä tapauksissa yhteyttä sinua hoitavaan yksikköön.
- Hoitoa koskevissa asioissa voit myös ottaa yhteyttä potilasasiamieheen. Tietosuoja-kysymyksissä neuvoo tietosuojavastaava. Lue lisää potilaan oikeuksista.
Voit antaa palautetta monella tavalla:
- Kerro palaute henkilökunnalle siinä yksikössä, jossa olet potilaana.
- Täytä palautelomake. Lomakkeita on hoitoyksiköissä ja sairaalan aulassa.
- Täytä sähköinen palautelomake